Som en av få profesjonelle verksteder i landet har bilverkstedet Bryne Bil på Håland en egen classic-avdeling. Mekaniker Andreas Abelsnes er en entusiast utenom det vanlige med en unik interesse for gamle kjøretøy.

Innerst i hallen hos Bryne Bil står det for tiden en rød MG TD 52 modell som er inne for utskifting av det elektriske anlegget. Andreas er i ferd med å finne utav et helt virvar av ledninger. Dette har han vært borti mange ganger før.

Den rutinerte mekanikeren har restaurert et utall gamle biler og traktorer. Selv har han et spesielt øye for Jaguarer og har for tiden stående en Jaguar E-Type serie 1 roadster 63 modell i garasjen hjemme.

Drømte om familiebedrift på Jæren

Bryne Bil er en skikkelig familiebedrift. Andreas Abelsnes hadde lenge gått med en tanke om å drive eget bilverksted sammen med sine to sønner.

De var engasjerte i hver sin bedrift da de fikk spørsmålet fra Bilextra om de ville starte opp for seg selv på Bryne i Bilextra-kjeden som nå teller 300 verksteder. Driften av verkstedet måtte de stå for selv, men de gikk inn i et samarbeid når det gjaldt innkjøp av deler og kursing.

Trekløveret Abelsnes var ikke i tvil. Dette var anledningen de ikke måtte la gå fra seg.

– Jeg har i alle år drømt om å ha et lite verksted for å betjene kundene på Jæren, forteller Andreas.

Først gikk Morten og faren i gang. Ett år senere var Jørgen på plass. I dag teller Bryne Bil ni ansatte pluss to lærlinger og omsetter for rundt 15 millioner kroner.

Mens flere verksteder nå merker at de får mindre å gjøre etter hvert som antall el-biler øker, så har Bryne Bil fullt kjør.

Vil satse på classic-avdelingen

I starten solgte de en del bruktbiler Men det har ikke vekt på nå. De vil heller satse mer på classic-avdelingen.

– Jeg har egentlig arbeid i flere år framover, så vi skulle hatt en mekaniker til i denne avdelingen og litt bedre plass, sier Andreas som holder på med to-tre biler samtidig.

Andreas Abelsnes skrur fulltid på gamle veteranbiler. Han har kunder fra hele landet og nok å henge fingrene i.

Når han venter på deler til den ene, skrur han på de andre.

– Går du aldri lei av skru på gamle biler?

– Nei, jeg kan holde på hver eneste kveld, smiler han.

Interessen for gamle biler fikk han da han som 10-åring var på ferie i Danmark og så en gammel Jaguar. Unggutten ble fascinert og siden har det vært Jaguar som har vært bilen med stor B.

Det finnes få profesjonelle bilverksteder i Norge som restaurerer gamle biler. Derfor får Bryne Bil henvendelser fra hele Sør-Norge.

– Det er utrolig kjekt å restaurere gamle biler, men det er ikke noe en blir rik på, legger Andreas til.

Minstemann er sjefen

Minstemann Morten Abelsnes er daglig leder og har ansvaret for verkstedet. Jørgen har karosseriavdelingen, mens Andreas har classic-avdelingen.

På parkeringsplassen er det helt fullt med kundebiler, så mekanikerne har begynt å drømme om større plass.

Selv om de begynner å få lyst på nye lokaler så har de ikke lyst til å bli så mye større. Da vil de miste nærheten til kundene, noe de mener er veldig viktig. 

– Det er tøft å drive bilverksted. Vi har måttet ta store investeringer og stadig oppdatere oss. Men det har gått godt og vi har sluppet å lete etter kundene, forteller Jørgen.

Mange av de tidligere kundene fulgte etter da de startet opp for seg selv.

Sentrale i Gråtasslauget

Bryne Bil reparerer og tar service også på nye biler med garanti. Og de understreker at eieren uansett ikke mister nybilgarantien. 

Verkstedet har også en sentral rolle i Gråtasslauget på Bryne som teller hele 100 medlemmer. De er svært så delaktige i restaurering av de gamle traktorene og bidrar med å skaffe deler. Jørgen har selv en gråtass som han har plukket helt i fra hverandre og restaurert. Traktoren er bedre nå enn den var da den var ny, smiler han.

Lakkering setter de ut til andre små lakkeringsverksteder i nærheten.

Bryne Bil legger også vekt på å ta imot så mange ungdommer som de kan få plass til enten det gjelder utplassering eller arbeidsuker.

– Ungdommene er alltid velkomne her, understreker de og legger samtidig til at det er viktig for verkstedet å ta imot lærlinger.