Bostil lykkes med mer egenproduksjon

Etter å ha lagt bak seg et tøft fjorår har Bostil på Orstad dreid litt på roret og satser enda mer på egenproduksjon av kjøkken- og baderominnredning. Det gir gode resultater.

Nå er det kjapt 10 år siden den gamle bygdemølla på Orstad ble pusset opp og omgjort til en trendy interiørbutikk for folk som ønsket å legge litt mer penger i interiøret enn de fleste av oss.

Men Bostil er så mye mer enn dyre design-møbler. Her kan du få laget garderober, bokhyller, skjenker, bord med mer, samt kjøkken- og baderominnredning etter eget ønske og behov. Alt blir produsert i kjelleren på Mølla og kan konkurrere, også på pris, skal vi tro Tore Sinnes.

De jobber også en del med belysning.

– Riktig belysning har stor betydning for funksjon og trivsel. Det er viktig å planlegge dette godt. Sammen med kunden finner vi løsninger som passer dem, sier Mai Kari Ericsson.

Hun og mannen, Uffe, dro i gang Bostil for 10 år siden. Etter tre år ble svigersønnen, Tore Sinnes, med på lasset.

– Vi opplever at folk blir overrasket etter å ha sjekket priser rundt omkring. De finner ut at vi ikke er spesielt dyrere når det gjelder kjøkken- og baderominnredning enn andre, sier hun.

– Vi har for eksempel Bora hvitevarer som har tre prisgrupper. Og det er kundens valg om det skal være rimelig eller dyrt, legger Tore til.

Likevel. Lampene som henger fra taket og stolene rundt omkring er ikke hyllevarer i en hvilken som helst møbelbutikk. De er nøye utvalgt for sin form og kvalitet. En favoritt-designer er engelske Tom Dixon.

Fra lyst til mørkt

Tidligere var det lyse vegger i hele butikken. Nå har de malt den om. Veggene har fått en mørk koksgrå variant som kler de mørke utstillingskjøkkenene. Lys fra de store vinduene, kombinert med mange møbler i lys eik gir et koselig nordisk inntrykk.

Inspirasjonen har de hentet fra sin forrige arbeidsgiver i Sverige der et vanlig hus var interiørbutikk. Alt i huset var til salgs. Noe av det hjemmekoselige har de også fått til på Orstad.

– Folk spør om de kan flytte inn hit, smiler Mai Kari.

Hun forteller at de har fått en veldig god respons på mørke kjøkken. Nå skiller de seg også ut med å ha mørke skrog. Materialtypen er litt spesiell. Det er gjennomfarget MDF som kalles valchromat.

Tore Sinnes er utdannet tømrer mens Uffe Ericsson er finsnekker. Sammen produserer de spesialtilpassede kjøkken – og baderomsinnredninger i kjelleren til den gamle mølla på Orstad og opplever at etterspørselen øker.

Bruker god tid

Bostil ønsker å bruke god tid på kundene for å finne ut hva de liker. Først har de et møte for å bli kjent og høre hva kunden kunne tenke seg. Så reiser de hjem til kunden for å ta mål og se hvilken stil de har i dag – for så å komme med forslag.

– Det er veldig kjekt å jobbe sammen med kundene og løse et problem. Noen blir vi så godt kjent med at vi etterpå blir invitert på middag eller grillkveld. Det er kjempekoselig, smiler de og mener at folk er mer åpne og rause enn før.

– Ser dere på nettbutikker som en konkurrent?

– Ja, når det gjelder noen av produktene, men vi opplever også at mange ønsker å handle lokalt. I tillegg tilbyr vi produkter som ikke finnes på nettet.

Nå har de ordrer på egenprodusert innredning et godt stykke fram i tid. Det gir en god trygghet om at de vil lykkes med å vektlegge egenprodusert og spesialtilpasset innredning. Og omsetningen så langt i 2019 er de godt fornøyd med. Det viser at strategien de nå har lagt seg på lønner seg.

Omsetningen til Bostil har vært rundt 3-5 millioner. Resultatet har svingt. 2018 var et tøft år og de havnet på minussiden etter å ha vært gjennom et godt plussår i 2017.

Bildetekst hovedbilde: Tore Sinnes, Uffe og Mai Kari Ericsson har fått hodet over vannet etter et tøft fjorår. Vektlegging på egenproduksjon av kjøkken- og baderomsinnredning gir gode resultater. Mange kunder setter pris på den gode oppfølgingen de får hos Bostil.

Legg igjen en kommentar