Sponsorene er trofaste mot Klepp

Klepp Elite er flaggskipet for Klepp Idrettslag og de som viser mest igjen i media. De flotte «traktordraktene» er fulle av sponsorer. Her er de representert med kaptein Tuva Hansen og Elisabeth Terland sammen med markedsansvarlig Einar Braut.

Klepp-jentene har grunn til å smile. I år jager de edelt metall. På sponsorsiden har de mange trofaste medspillere.

– Da Rune Medalen ringte og ville bli med som sponsor var jeg ute og kjørte lort, smiler Einar Braut, tidligere Brynespiller, bonde og markedsansvarlig i Klepp.

Braut har vekseldrift mellom sponsorjobbing for Klepp IL og arbeidet på garden som bonde. Det er krevende, det legger ikke trebarnsfaren skjul på. Med sin 50% stilling som markedsansvarlig i Klepp IL skal han serve hele idrettslaget. Her har de ikke skilt ut elitesatsingen fra resten av gruppa.

Med en halv stilling er det begrenset hva Braut har tid til.

– Jeg har ikke anledning til å ringe eller springe rundt og forsøke å få 100 nye sponsorer. Hadde jeg måttet gjøre det, hadde jeg sluttet. Nei, vi prioriterer å ta vare på de vi har på best mulig måte. Og så er det kjekt at noen, som Rune Medalen, ringer selv og ønsker å bli med, sier Braut.

 

 

<mellomtittel> Nettverksbygging er viktig

I Klepp har de ikke mange avanserte aktiviteter rundt sponsingen. I løpet av året arrangerer de fire frokostmøter, en utenlandstur, kurs og kanskje en konsert i Edestovå. Frokostmøtene holder de på stadion eller ute hos en av sponsorene.

– Vi holder ingen lange foredrag selv om høye visjoner og planer. Vi får heller et par av sponsorene til å fortelle kort om hva de driver på med. Og så blir det tid til mye goe drøs.

Braut opplever at det er god stemning på møtene. Og mange bygger nettverk her. Han tror at når de ikke har så mye aktiviteter, så er det lettere å få folk med på det de har. Ofte har de 30-40 påmeldte til et frokostmøte rett etter at de har sendt ut invitasjonen. Som regel ender de opp med rundt 60 deltakere.

– Vi har blitt som en familie, sier han.

Har økt inntektene hvert år

– Kommer dere i land med sponsorbudsjettet?

– Vi har økt sponsorinntektene hvert år i et utfordrende marked. Det er vi kjempefornøyde med. Det ser ut for at vi skal nå vårt budsjettmål i år også. Men vi har fortsatt mer å selge, så det er bare å ta kontakt, smiler han.

Einar mener at Klepp og særlig Klepp-jentene er attraktivt sponsorobjekt, spesielt i forhold til at de er et elitelag som kjemper helt i toppen.

– Lager dere pakker som dere selger eller velger dere å sy sammen et opplegg for den enkelt bedrift?

– Vi skreddersyr. Og om noen av våre sponsorer sliter kraftig økonomisk, så går vi heller ned på prisen enn å skippe de ut.

Markedssjefen opplever en stor Klepp-patriotisme hos lokale bedrifter. Derfor er mange med og støtter arbeidet i idrettslaget år etter år.

Hele laget i «traktordrakter»

Kleppjentenes elitelag er hovedproduktet, men mange sponsorer er vel så interessert i breddeidretten. Klepp har fått en ny flott drakt med traktor-trykk. Den ble laget spesielt for cupfinalen jenter 19 spilte i 2016. Men drakten ble så populær at A-laget raskt ville ha en lik. Etter hvert skal alle utøverne i idrettslaget få en slik drakt.

Den tøffe drakten gjorde at flere sponsorer fikk lyst å bli med på den. Lyse ønsket å vise igjen i breddeidretten, så de kjøpte hedersplassen.

– Trykket ligner litt på logoen til Moods of Norway så jeg måtte sjekke med dem at det var greit. Det var det. De synes bare at det var stas. Nå har Umbro med denne drakten rundt og viser den til andre idrettslag, forteller Einar.

Så nå kan du kanskje oppleve at flere idrettslag tar etter Klepp og får et ikon trykket inn i drakten.

Legg igjen en kommentar