Øker sponsorbudsjettet med 2,5 millioner

Jonas Edland har en kjekk men krevende jobb med å skaffe til veie nok sponsorkroner til Nærbøs elitesatsing og idrettslaget ellers.

Nærbø flytter tyngdepunktet for håndball i Sør-Rogaland til Jæren. Det koster. Men sponsorene stiller villig opp.

– Vi hadde et møte med 12 av våre viktigste samarbeidspartnere. Der forklarte vi at vi greier oss med det vi har hatt. Men skal vi gjøre det vi har lyst å gjøre, så må sponsorbudsjettet opp. 11 av 12 bedrifter valgte å øke sine sponsormidler, forteller Jonas Edland.

Han har nå vært markedssjef i Nærbø i fem år. Og på disse fem årene har sponsorbudsjettet gått fra 1,8 til rundt 6 millioner kroner.

Edland kan forteller om enormt lojale sponsorer som ser hvor stor betydning idrettslaget har for bygda.

– Nye Loen er samlingsplassen. Sponsorene ser hvor viktig det er at ungene har et sted å være på fritiden. Her har vi plass til alle, både de som vil satse og de som er med bare for gøy.

Turer og samlinger

Nærbø har en tur i året for sine sponsorer. Da pleier de å legge opp noe fysisk i sammenheng med turen. I forfjor var de i Italia med Dag Otto Lauritsen. I fjor var de på Bjørn Risa sin gård og hadde Farmen-øvelser sammen med TV-kjendisen Harald Rønneberg.

– Har vi et fysisk innslag så holder folk seg mer edru. Da blir turen mye kjekkere, poengterer han.

I tillegg har de 5-6 sponsortreff i året. Her møter det mellom 50-100 deltakere.

– Før ble sponsorpengene kalt bygdaskatt. Men nå skal vi gi noe tilbake for pengene vi får, sier Edland.

– Jeg kunne tenkt meg å ha tid til å være mer ute hos bedriftene. Det er ikke ofte jeg får nei når jeg kommer ut.

Eget hefte

Klubben har utarbeidet et helt hefte der sponsorene selv kan skreddersy sin pakke og plukke ut hva de ønsker å være med på. Her er det blant annet draktreklame, arenaskilt, logo på nettsider og frokostmøter. Det finnes flere partnertrinn. For eksempel om du kjøper for over 60 000 kroner blir du en bronsepartner i klubben.

– Elverum er flinke på dette med sponsorarbeid, og de har også hentet mye fra Rosenborg. Vi har besøkt Elverum to ganger og fått tips til hvordan vi kan gjøre det. De deler villig med sine erfaringer, forteller Edland.

Han vil gjerne ha innspill fra bedriftene på hva de kan gjøre for dem. Kommer de med nye ideer er det gjerne noe Edland kan selge til andre også.

Og han håper bedriftene ser verdi av å være med som sponsor.

– De skal jo tross alt forsvare innad i bedriften at de bruker sponsorpenger. Om det er noe spesielt de ønsker, gjør vil alt for å få forsøke å få det til.

Nærbø lager nå til et eget møterom i tilknytning til hallen. Dette rommet skal brukes til utleie. I sammenheng med kamp kan sponsorene møtes her og få matservering.

–Vi vil forsøke å lage et miljø rundt kampene for sponsorene, forklarer Edland.

Kjekk jobb

Det er en hektisk jobb å være markedssjef for hele idrettslaget der mange kvelder og helger går med til arbeidet. I vår har Jonas hatt det ekstra tøft med sykdom og død i nær familie.

Nå som håndballherrene er i eliten må de vurdere å øke bemanningen på markedssiden.

– Jeg kunne tenkt meg å ha tid til å være mer ute hos bedriftene. Det er ikke ofte jeg får nei når jeg kommer ut, sier han.

Både regionale og nasjonale bedrifter er nå interessert i å vise igjen på drakta til Nærbø-herrene. Lerøy, Felleskjøpet og El-proffen har nå kommet inn sammen med lokale sponsorer.

Som gammel håndballspiller gleder Edland seg ekstra over det som skjer rundt håndballherrene. De har fått til en unik treningskultur, og i motsetning til forrige gang de var i eliten er det nå mange gode lag i aldersklassene under.

Nærbø er et av lagene som samler mest tilskuere i landet selv om de lå i 1.divisjon. Det er unikt. Til seriestart i år er tribunen utvidet til å kunne ta oppimot 2000 tilskuere. Alt ligger til rette for mye liv i Nærbøhallen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar