Løfter seg mot nye høyder

Omsetningspilen peker rett oppover for Kim Verdal kran og kjetting AS. Men så har han jammen jobbet for det også.

Ingenting blir overlatt til tilfeldighetene når Kim Verdal kjøper ny lastebil til firmaet. Det skal være fargerikt, prikker og motiver i lakken på bilen. Lastebilene skal være stilige og lette å kjenne igjen.

– Jeg har nok en litt sær interesse for lastebiler, ler Kim. Vi vil ha vår stil og vi blir bare enda mer nøye på det. I begynnelsen lo nok konkurrentene litt av oss, smiler han.

En kraftig porsjon ståpåvilje gjør at Verdal i dag mønstrer 11 lastebiler. Stor pågang av oppdrag har gjort at han selv har måttet legge kjøringen til side og har nok med å dirigere sjåførene fra sted til sted.

– Jeg er oppe i over 160 samtaler på telefonen i løpet av en dag, så det kan være litt av et trøkk, ler 33-åringen og rister på hodet.

Travle dager

Han innser at arbeidsbelastningen kan bli vel stor til sine tider og arbeidsdagene veldig lange. Kim er nemlig ikke kjent for å si nei til et oppdrag.

– Det er litt galskap og jeg har fått beskjed om å roe meg litt ned. Men jeg har alltid likt lastebiler og hadde lyst å drive eget firma. Så jeg gjør drømmen min. Det har blitt en livsstil og er altoppslukende.

Kim begynte i det små i 2011, og det har vært noen oppturer og nedturer underveis. I dag har omsetningen passert 20 millioner. Resultatet har hele tiden vært positivt selv om han har gjort store investeringer. Alle bildene er eies av firmaet, og det er liten tvil om at eierens arbeidskapasitet er grunnen til firmaets suksess.

– Det er veldig travle dager for sjåførene også. Så det er ikke alle som passer i en slik jobb, mener han og legger til at han er veldig stolt av sjåførene sine.

Siden alle lastebilene har kran, er mange av oppdragene å kjøre ut byggevarer.

Kim Verdal har lykkes med å bygge opp et betydelig transportfirma som består av 11 kranbilder. De fargerike bilene viser godt igjen på veien.

Startet lakkeringsverksted

I mai startet han også egen lakkavdeling for storbil. Den skal Gunnar Sundsteigen drifte.

– Etter noen år på kontor hos Optimera skal det blir godt å komme ut å jobbe med lakk igjen, smiler Gunnar.

De to entusiastene mener det er gode muligheter i markedet for lakkering av gravemaskiner, lastebiler og andre store kjøretøy.

Sørlendingen, Ivar Åsland, er dekorlakkerer. Han pendler til Jæren og jobber noen dager i lakkeringsverkstedet hos Kim Verdal ved behov.

– Vi har allerede fått gode tilbakemeldinger på lakkeringsjobben vi gjør, sier Gunnar og viser til at de gjerne har ni lag med klarlakk på. Da ser det ekstra fint ut. Det normale på en personbil er to.

Per i dag har de en lakkcelle de kan kjøre maskinene inn i. Men firmaet er på flyttefot til Hå, så de regner med å utvide.

Bildetekst hovedbilde: Gunnar Sundsteigen (t.v.) har lang erfaring som billakkerer og skal drifte det nyopprettede lakkeringsverkstedet til Kim Verdal.

Legg igjen en kommentar