Fra kjøpmannsdisk til butikk 3.0

 – Jeg er kjempefornøyd med at flytting skjedde denne høsten. Hadde vi flyttet tidligere hadde vi ikke laget butikken etter butikk-3.0-konseptet, forteller en engasjert butikksjef i Elkjøp Klepp, Svein Olav Mossige.

 

Han har nettopp gjort unna tidenes flytte- og åpningssalg når Næring på Jæren møter han i den nye butikken i Jærhagen. Kjøpesenteret er nå distriktets nest største med sine 65 000 kvadratmeter etter utvidelsen som ble åpnet i november.

­– Åpningshelga gikk fantastisk godt. Vi hadde en normal månedsomsetning i løpet av tre dager. Det var helt sjukt, smiler Svein Olav.

Han hadde i utgangspunktet et hårete mål på å nå 8,6 millioner kroner i omsetning. Det ble slått med 100 000. Nå er han spent på fortsettelsen.

– At vi har Power som nærmeste nabo kan bare være positivt. Nå får kundene begge kjedene på samme plass, og det tror jeg gjør at flere velger å reise til Jærhagen, sier han og legger til; det er ikke Power som er vår største konkurrent, men Alibaba og Amazoon. Det er de vi må rette skytset mot.

Personlig kontakt og topp service, det er noe de og ikke nettbutikkene kan tilby.

Men selv om Mossige tror nettbutikk-gigantene blir de verste konkurrentene, er han også klar for lokal krig mellom det to kjedebutikkene i Jærhagen. Det kan komme kundene til gode.

– Det er mulig å prute på pris, spesielt dersom vi kan sette sammen pakker med flere produkter, forteller Svein Olav som samtidig legger til at prisene i utgangspunktet presset lavt ned.

 

Moderne løsninger

Innredningen i den nye butikken er helt annerledes enn i den gamle som lå rett over veien i K. K. Kleppesvei. Nå blir du ikke ledet gjennom butikken som tidligere, men kan gå rett til den aktuelle avdelingen. Og i hver avdeling er det også kasse slik at du slipper å stå i kø på en ny plass etter at du har fått hjelp og vil kjøpe produktet.

Monsterveggene med TV-er er borte. Nå kan du sette deg ned i små separate avdelinger til den enkelte produsent. Det kalles «shop in shops». Her er det lagt vekt på den gode opplevelsesfaktoren som skal gi deg en avslappet atmosfære med lyst treverk og mørkt gulv. Prislappene er digitale og prisene kan justeres hele tiden.

 

Butikk med Klepp-historie

Elkjøp på Klepp sin fødsel skjedde i kjelleren på bolighuset som ligger bak Mossigegården der NLM Gjenbruk ligger i dag. Her etablerte far til Svein Olav, Ola Mossige, først en liten hjørneforretning som het Klepp Elektro. På folkemunne gikk den under kallenavnet «Mossigen».

Klepp Elektro, forløperen til Elkjøp Klepp startet opp på slutten av 50-tallet i kjelleren til bolighuset bak Mossige-gården (skimtes så vidt på bildet). Ranveig Mossige, mor til dagens butikksjef, viser stolt fram Mossige-gården der Elkjøp Klepp var fram til 2004.

Ola Mossige var odelsgutt og skulle egentlig overta garden. Men interesse for butikkdrift, elektriker- og rørleggerarbeid gjorde at han valgte elektroniske skapninger istedenfor ku og sau.

Ola var et voldsomt arbeidsjern og etter hvert utvidet han driften og etablerte flere firmaer. Det var Klepp Hus, Klepp rør og Klepp Landbruk.

– Da jeg ble født heiste far min flagget. Så glad ble han. Planen hans var at jeg en dag skulle overta driften av det han hadde bygget opp, smiler Svein Olav.

I 1960 reiste de nytt bygg i Kleppekrossen ved R44, Mossigegården. Dette bygget ble utvidet i flere omganger. Der bodde familien og der var leiligheter, kontorer og butikk.

I 1963 gikk Klepp Elektro inn i innkjøpssamarbeidet Elkjøp som en av de første butikkene i Norge. Senere, i 1989, ble Mossiges selskap fusjonert med Elkjøp Norge og Svein Olav ble da butikksjef i Elkjøp Klepp.

I 2004 flyttet de til Coop-bygget i K.K. Kleppesvei. Der ble de altså i 14 år før de landet i Jærhagen.

 

Mer service og montering

I starten både solgte, monterte og utførte Klepp Elektro service på produktene. På 80-tallet rendyrket butikken det å selge produkter. Montering og service ble overlatt til andre.

Siden flere og flere kunder nå kjøper sine produkter på nettet, må butikkene se etter andre ting å tilby. Derfor trekkes nå montering og service i større grad inn igjen. Kjøper du et kjøkken på Elkjøp, ja, så kan de også kjøre det ut og montere det for deg. Kjøper du en PC eller telefon kan servicepersonalet sette den opp for deg og installere de programmene du trenger.

Dette viser også igjen i den fysiske organiseringen av butikken. Servicepunktene blir trukket mer frem.

Meningen er at nettbutikken og de fysiske butikkene skal utfylle hverandre. Etter hvert skal du også kunne hente varene du bestilte på nettbutikken til Elkjøp i egne bokser i butikken på Klepp. Koden til boksen får du på SMS når du kjøper produktet på nett. På den måten slipper du å stå i kø.

– Noe annet dere satser spesielt på i den nye butikken?

– Vi utvider kjøkkenavdelingen og avdelingen for dataspill. På disse områdene skal vi være best, smiler Svein Olav.

 

 

Legg igjen en kommentar