Bryne FK tenker nettverk, nettverk, nettverk

Nedrykk til 3.divisjon har ikke ødelagt mye av sponsorinteressen rundt Bryne FK, forteller kommersiell ansvarlig Kristin Løge. Her flankert av Omar Fonstad El Ghaouti og Simen Næss fra A-laget.

 

– Vi kaller ikke bedriftene for sponsorer. Vi kaller de «stolt samarbeidspartner». Og vi fokuserer mye på å skape en god nettverksarena for dem, smiler Kristin Løge, kommersiell leder i Bryne FK.

 

Bryne har i motsetning til de to andre topplagene på Jæren opplevd mye motgang de siste årene. Nedrykket til PostNord ligaen, altså nivå 3, var ikke gøy. Det er ikke den divisjonen Jærens superlag føler seg hjemme i. Likevel støtter sponsorer og publikum opp om klubben.

Det er ikke mange 3. divisjonslag som har over 1000 tilskuere på kamp. Gjennomsnittet på dette nivået er rundt 300.

Sponsorbudsjettet er i år på cirka 11 millioner. Det er 3 millioner mindre enn da laget var i Obosligaen.

– Vi er 97 prosent i land med sponsorbudsjettet for i år, forteller Kristin Løge.

De har fortsatt noe å selge, men snart starter arbeidet med neste sesong.

Må utnytte sponsoratet

Bryne er i ferd med å få kontroll på økonomien. Det gjør sponsor-arbeidet lettere. Det er kjekkere for bedriftene å assosiere seg med en klubb som har orden på sine saker.

– Er sponsorpenger veldedighet eller virkemiddel, mener du?

– Jeg er ikke i tvil om at det er et virkemiddel. Men da er det viktig at bedriftene er bevisste og nytter de mulighetene de får og ikke bare sitter på gjerdet, sier Kristin.

På grunn av at klubben ikke får den samme medieeksponeringen som da de lå i Obosligaen, har nettverksarbeidet blitt enda viktigere for klubben i sponsorarbeidet.

– Det med nettverk blir bare viktigere og viktigere. Vi merker stor forskjell på det i forhold til tidligere.

De 10 nettverksbud

De rundt 100 sponsorene i nettverket har utarbeidet 10 bud. De handler i hovedsak om å bruke hverandres tjenester, hjelpe hverandre og snakke godt om hverandre overfor andre bedrifter.

I løpet av sesongen samles de til åtte sponsortreff. Disse blir ofte arrangert ute i lokalene til samarbeidspartnerne. Her forteller gjerne den aktuelle partneren om sin bedrift eller de tar opp noe de andre kan lære av. Andre ganger trekkes eksterne forelesere inn.

På Norges kanskje eldste VIP-tribune møtes også sponsorene før kamp der de får servert varm mat.

Utenlandsturen går i år til et lite sted utenfor Barcelona. På slike turer blir det lagt inn programposter fra morgen til kveld, for at deltakerne skal bli godt kjent med hverandre og ikke dra ut på egenhånd.

– Vi har begrensning på turen til 60 deltakere. Det gjør vi for at turen skal bli best mulig for deltakerne. Vi får ikke til det samme miljøet om gruppa blir for stor. Turen i år er også utsolgt.

Kjekk familiedag

Noe av det kjekkeste som har skjedd i år var da Aarbakke AS fylte 100 år, arrangerte familiedag på stadion, og delte ut drakter og fotballer til alle ungene som kom på seriekampen mot Vidar. Slike initiativ setter fotballklubben pris på.

Bryne har gått over til digitale skilt på indre bane i tillegg til storskjerm og vanlige faste skilt. Det har gitt de ekstra muligheter for bedriftsprofilering.

– Når du er ute og selger, er fokuset på A-laget?

– Nei, det er like viktig å snakke om hele klubben. Noen sponsorer vil bare være på bredden, mens andre vil profilere seg rundt A-laget.

– Var det mange som ikke ville være med lenger da dere rykket ned en divisjon?

– Nei, det var ikke mange som datt vekk. Klubben har gode relasjoner til de som er med, og vi er i en god posisjon når det gjelder nettverksbygging. Det endrer seg ikke om vi rykker ned en divisjon.

– Hender det at du får telefon fra noen som ønsker å bli med uten at du har spurt dem?

– Ja, det hender og det er magisk. Det er den beste telefonen jeg kan få.

Bryne har sponsorer fra Egersund til Stavanger. Og det er stort spenn i bedriftene som er med.

– Trives du i jobben?

– Jeg synes det er en veldig kjekk og interessant og spesiell jobb. Her er det aldri kjedelig, Det er både oppturer og nedturer, smiler Kristin.

Legg igjen en kommentar