Utvikler lønnsomme butikker i hele landet

25 av de landsdekkende kjedene er kunder hos Butikkutvikling AS som holder til i Høghuset på Bryne. Fokus er økonomi og lønnsom butikk. I år runder bedriften 30 år.

Det er en erfaren butikk-gjeng som møter Næring på Jæren en tidlig høstmorgen i Høghuset på Bryne. Alle sammen har drevet egne butikker og kjent på både medgang og motgang i bransjen – helst medgang.

– Vi har alle drevet butikk med over en million i driftsresultat. Så vi har en veldig praktisk tilnærming til det vi driver på med. Vi er veldig forskjellige som personer, derfor utfyller vi hverandre godt, sier Lars Helgeland som er daglig leder og eneeier. Han legger til at de har drevet med overskudd i alle de 29 årene Butikkutvikling AS har eksistert.

– Kan du beskrive kort hva dere gjør?

– Vi holder kurs i butikkdrift, spesielt innen økonomi og ledelse. I samarbeid med kundene jobber vi også med å dyrke fram talenter innen butikkdrift gjennom et talentprogram der vi utdanner kommende butikksjefer. Det er mer risiko å hente en leder utenfra enn å bruke en ansatt som har gått gjennom et lederprogram på 1-2 år, sier Helgeland og legger til at de skal være en partner for butikkene og være med å utvikle de ansatte.

– Dette har vi lykkes med og 25 av de landsdekkende kjedene er nå kunder hos oss.

Skreddersydd løsning

– Jobber dere noe med netthandel?

– Nei, vi jobber kun med den fysiske butikken. Og vi har ett fokus, det er at kunden vår skal tjene penger. Vi er gode på læring, jobber med de beste og følger med i utviklingen, understreker han.

– Dagens kjedeskoler og talentprogram er knyttet enda nærmere kjedens behov for kompetanse slik at det vi leverer blir å regne som skreddersydde løsninger. Fagbrev i salgsfaget er det nærmeste du kommer en grunnutdanning for varehandel. Etter dette er det mange kjeder som selv velger å gi sine ledere og talenter den utdanningen de skal ha ut fra den jobb de skal ha i fremtiden, sier Helgeland.

Stadig på reis

Butikkutviklerne trives med en flybillett i lomma. De er stadig på reis og utdanner butikkmedarbeidere og butikksjefer over det ganske land.

– Hver uke er vi to til fire dager på reis, forteller Kjetil Selvåg som har kofferten pakket og klar. Etter møte med magasinet skal han av gårde til nytt kundemøte.

– Går dere aldri lei av flyplasser?

– Nei, det blir en vane. Vi har alltid noe å jobbe med på pc-en mens vi venter på flyet, sier Selvåg.

– Dere som er så avhengige av å reise. Hva gjorde dere i mars?

– Vi hadde fulle ordrebøker før Norge stengte ned. Så gikk det rett ned til null. Da gikk vi i gang med å oppdatere interne program og lage en artikkelserie om økonomi. Og så måtte vi lære nye arbeidsmåter. For tiden er 80 prosent av jobbene våre på teams via nettet. Men alle vil tilbake til det fysiske. I framtiden vil vi nok gjøre begge deler.

– Det er mange som driver med butikkutvikling. Hva er det som gjør at kundene velger dere?

– Vår nisje handler om økonomi og drift og det å få et positivt resultat. Det er vi nokså alene om, sier Helgeland.

For mange butikker

– I Norge er det altfor mange butikker. Vi kan betjene 25 millioner mennesker med butikkene våre. Derfor er ikke butikkdød noe vi bør se på som uvanlig. Tjenestekonsumet har doblet seg i forhold til varekonsumet. Derfor kan det lønne seg å tilby begge deler. En dekkforhandler kan derfor lykkes med å også tilby dekkhotell for eksempel, forteller Selvåg.

Han legger til at i 1970 var det 400 slakterbutikker. I dag er det 40 igjen. Fire av de ligger i Rogaland. Håland kjøtt er et stjerneeksempel på en butikk som har klart å lage et helt konsept utav slakterbutikken.

Et annet eksempel er Elkjøp som nå ikke bare selger hvitevarer, men også tilbyr montering og installasjon.

– Men det er viktig at det grunnleggende er på plass. For eksempel Cirkle K bensinstasjonene, der er det grunnleggende at toalettene alltid skal være rene. Da er det større sjanse for at folk stopper der, sier Lars Helgeland.

Engasjert i prosjekt for nærbutikken

Butikkutvikling AS er også engasjert i det statlige Merkur-programmet for å opprettholde lokalbutikken på bygdene. Forsvinner lokalbutikken så forsvinner også knutepunktet i bygda og stedet opplever fraflytting.

Merkur-programmet har blant annet som oppgave å knytte det kommunale tilbudet mer sammen med lokalbutikken for å gjøre denne mer lønnsom.

– I Vindafjord kommune for eksempel er det opprettet en handlebuss som henter de gamle til handletur på nærbutikken. Samtidig er det middag og sosialt samvær. Andre butikker har satset på andre tiltak som utvider butikkens tjenestetilbud som for eksempel turistinformasjon, medisinutsalg, kafé, selskapslokale og campingplass, forteller Helgeland.

Bildetekst hovedbilde: Butikkutvikling AS er et av landets fremste firmaer på butikkutvikling. Fra v. Anita Nyvoll Olsen, Lars Helgeland, Ernst Kåre Dybing og Kjetil Selvåg.