Silje Løvold Mong, Katja Stapnes, Jarl André Aaserud og André Ågesen har hatt et lærerikt år med å bygge sin egen ungdomsbedrift. Her sammen med pedagogisk fagansvarlig for UE i Rogaland, Jan Erik Jacobsen.

Rundt 200 førsteårselever ved Dalane, Tryggheim, Øksnavad og Bryne vgs var tilstede i kantina til Bryne vgs da Ungt Entreprenørskap (UE) i begynnelsen av september markerte starten av nytt skoleår og nytt prosjekt.

 

Elevene skal forsøke å lage en egen bedrift i løpet av skoleåret. De må være minst to sammen om bedriften.

Silje Løvold Mong, Katja Stapnes, Jarl André Aaserud og André Ågesen fra Dalane videregående skole har alle hatt et år med UE.

På møtet delte de sine erfaringer med elevene som starter opp i år.

– Tenk stort og begynn smått, hold fokus, utnytt tida godt og gjør det dere skal i timene, var oppfordringen fra de fire.

Har gitt mersmak

Det er tydelig at arbeidet med å lage sin egen bedrift har gitt mersmak. Derfor skal alle fire arbeide videre med elevbedrift også dette skoleåret.

– Vi har lært mye om økonomi, salgsteknikk og samarbeid. I tillegg har vi lært mye om oss selv, hva vi er dårlige til og hva vi er gode på. Og så har det vært spennende å treffe mange nye folk gjennom arbeidet, forteller de ivrig til Næring på Jæren.

Skaperglede

Pedagogisk fagansvarlig i Rogaland, Jan Erik Jacobsen, ledet samlingen. Han utfordret elevene på å være kjappe og kreative da de skulle finne på hva en sko kunne brukes til.

– Ungt Entreprenørskap er en metode som kan gå inn i alle fag. Det handler om å starte en bedrift på basis av egne ideer, drive og avvikle den, forteller han til magasinet.

Her er det virkelig salg og kunder. Bedriften kan gå med overskudd, underskudd eller gå konkurs.

– Dette er «learning by doing», sier Jacobsen.

Ungt entreprenørskaps formål er å utvikle barn og unges kreativitet, skaperglede og tro på seg selv, gi forståelse for betydningen av verdiskapning og nyskapning i næringslivet.

Det skal fremme samarbeidsevne og ansvarsbevissthet, styrke samhandling i lokalsamfunnet mellom nærings- og arbeidslivet og skolene, inspirere til framtidig verdiskapning i en sosial, kulturell og økonomisk sammenheng samt stimulere til samarbeid over landegrensene.