Revolusjonerer mobilisering av utstyr på skip

Det er full aktivitet hos Mobideck AS som vil revolusjonere mobilisering av utstyr på skip. Allerede før sommeren passerte de fjorårets omsetning. Til høsten lanserer de et nytt produkt som skal gjøre planlegging av utstyr på skipsdekk lekende lett.

– Se her. Du får fram hele skipet i 3D. Men det er dekket på båten som er mest interessant for oss. Så kan du flytte på utstyret med bare pekefingeren.

Daglig leder i Mobideck AS, John Sverre Gundersen, er entusiastisk. Denne høsten er programvaren han har utviklet sammen med programvareselskapet Goontech klar til lansering. Dekkplanleggeren fjerner en stor terskel og gjør at de slipper mye manuelle beregninger.

3D tegninger av skip får de fra kunden eller laster de ned fra animasjonsbutikker på nettet. Dermed kan de planlegge dekkplassering av utstyr på alle mulige skip som skal ut og utføre en operasjon på sjøen.

– Dette er et produkt vi kan selge til kunder over hele verden, smiler Gundersen.

Sigbjørn Ullestad, John Sverre Gundersen og Helge Ullestad driver Mobideck AS som har utviklet en enkel og tidsbesparende måte å mobilisere utstyr på dekk til små og store skip. Løsningen kan bli solgt til kunder over hele verden.

Halverte mobiliseringstiden

John Sverre er utdannet ingeniør innen marineteknikk og har jobbet med sjøsikring i oljebransjen i over 10 år. Under forrige oljenedtur ble han permittert.

Han hadde lenge grublet på hvordan en skulle sikre utstyr på skip på en lettere måte. Den tradisjonelle måten er å sveise utstyret fast til stålbjelker som er plassert på dekk som igjen blir sveist fast til fartøyets dekk.

Sammen med to andre ingeniører utviklet han en løsning som reduserte sveisingen kraftig og som noen ganger gjør sveisingen unødvendig. Dette ville halvere mobiliseringstiden.

Ideen lanserte han for Sigbjørn Ullestad som han hadde hatt et samarbeid med tidligere. Ullestad puttet den i idéskuffen sin der han hadde liggende allslags ideer. Etter en tid med oljenedtur var det klart for å hente fram løsningen og forsøke å realisere den.

Sigbjørn Ullestad har en skuff med gode ideer som han tar fram når det passer. Denne gangen var det John Sverre Gundersen sin idé som hadde størst potensiale og ble realisert.

Fikk det kjempetravelt

– Firmaet ble startet i slutten av desember 2015. I løpet av en måned laget vi en skalerbar modell, tok patent på den og presenterte den på FFU-messa på Sola i januar 2016, forteller han.

På messa for fjernstyrt undervannsteknologi ble Statoil interessert i løsningen deres. Dermed begynte ballen å rulle. De fikk tre uker på seg til å få utstyr klar til den første mobiliseringen i Haugesund for oljegiganten.

– Vi fikk en pangstart med 100 000 kroner i markedsavklaringsstøtte av Innovasjon Norge, pluss en fin ordre fra Statoil. Så omsetningen det første året var over all forventning, forteller de to.

Men selv om den nye løsningen sparer tid er det ikke alle som er interessert i at et skip skal ligge til kai minst mulig. Det er mange som tjener gode penger på at et skip ligger til kai. Da kan det være litt vanskelig å selge inn Mobideck-systemet.

– Vi måtte selge inn løsningen til sluttkunden. Og når sluttkunden lager kontrakter med fastpris, da blir flere interessert i at mobiliseringen av utstyr går fort.

Til høsten blir programmet Dekkplanner lansert. Det er en programvare for å planlegge hvor utstyr skal plasseres på skipsdekket. Enkelt kan en flytte på de forskjellige elementene med pekefingeren.

Fra Kirkenes til Singapore

Etter å ha gått litt i bølgedaler for det nye firmaet, smalt det i 2018. Gode ordrer gjorde at de måtte øke utstyrs-banken med 400 prosent. Pila pekte rett oppover.

– At vi har investert i mye utstyr, det har gått utover resultatet. Men det vil vi få igjen for senere, forteller Gundersen.

– Hvor mye kan en mobilisering av utstyr på skip koste?

– Alt etter hvor mye utstyr en kan ha med og hvilken type fartøy det er. Ett fartøy kan koste mellom 150 000 til over en million i døgnet. Med vår løsning kan en spare opptil halvparten av tiden ved kai. Da sier det seg selv at kundene våre fort kan spare mye penger, sier Gundersen.

Til nå ha Mobideck levert sjøsikring til 34 mobiliseringer. Den nordligste i Kirkenes og den lengst borte i Singapore.

– Vi tenkte at det var billigere å bygge utstyr til Singapore-mobiliseringen i Østen. Men det stemte ikke. Det var mye billigere å lage det på Jæren og frakte 12 tonn utstyr med fly til Singapore. Nå ligger dette utstyret klart der nede til bruk ved flere anledninger.

Ved behov leies et par mekanikere og ingeniører inn til den enkelte mobilisering. Men snart så ønsker Mobideck å ha en selger på plass. Målet deres er at kunden selv skal ta seg av mobiliseringen. Selv skal de bare være et logistikkfirma og drive opplæring av kunden.

– Hvordan ser dere på fremtiden?

– Den blir veldig spennende. Vi har planer om å vokse mye, understreker de to som mener løsningen de har utviklet er framtiden innen mobilisering av utstyr på skip over hele verden.