Ny butikk gav ny vekst for Norengros

Ny butikk gav en omsetningsvekst på 9,3 prosent for Norengros Bryne. Og veksten har fortsatt i 2020 til tross for corona-pandemien.

– I første kvartal økte vi med 31 prosent. Det er ikke normalt, sier butikksjef Anne Reidun Bilstad.

Varegruppene som økte mest, var renholdsprodukter og kontormøbler. Renholdsprodukter økte med 60 prosent. Det har en direkte sammenheng med pandemien. Spesielt salget av desinfeksjonsmidler, hansker og engangskluter tok helt av.

– Vi har hatt problemer med å få tak i nok varer i perioder, så vi har måttet prioritere legevakten først, så sykehjem og så har vi måttet selge litt om gangen til de andre kundene.

Blir bedre på håndhygiene

Ståle Klippen er leder for alle butikkene til Norengros Kjosavik i Rogaland. Han tror pandemien har gjort noe med oss når det gjelder renhold.

– Jeg tror vi har blitt mye mer oppmerksom på hvor viktig det er med renhold og god håndhygiene. Det er en trend som vil fortsette også etter denne spesielle perioden, mener han.

Og så tror han det blir en trend å kjøpe ting lokalt. Generelt mener han at jærbuene er flinke til å bruke lokale forretninger.

– Bare se på restaurant-bransjen i denne tiden. Det er ikke uvanlig at de leverer tre-retters middag hjem på døren i denne tiden. Det er helt fantastisk.

Lys og fin butikk

I 10 år har den 300 kvadratmeter store butikken på Bryne vært Norengros sin minste. Nå har de fått 900 kvadratmeter å boltre seg på.

– Vi har fått mye bedre plass og kan vise varene på en bedre måte. I tillegg er butikken stylet slik den er lik alle de andre nye Norengros-butikkene, åpent og lyst og mer inspirerende for kundene, sier Bilstad.

Norengros har flest bedriftskunder. Og de største får varene levert rett til bedriften.

– Det er også mange privatkunder som finner oss. Her kan de få gode råd om renholdsprodukter, noe de gjerne ikke får i dagligvarebutikken. Mange ønsker seg også proft utstyr til for eksempel til vindusvask, forteller Bilstad.

Øker på kontormøbler

50 prosent av omsetningen til butikken på Bryne kommer fra emballasje, der mye er matemballasje til restauranter og storhusholdning. 25 prosent er renholdsprodukter. Resten er diverse kontorrekvisita. Kontormøbler, som er en liten varegruppe, hatt stor økning.

Omsetningen i 2019 var på 7,2 millioner.

Norengros legger vekt på at de også skal legge penger igjen i områdene de er i. Derfor er sponsing av idrettslag viktig for dem.

I tillegg har de gode ordninger for organisasjoner og foreninger som vil selge dugnads-produkter.

– Her er dopapir desidert nummer en. Det er en forbruksvare det er lett å selge for å få inntekter til lag og foreninger, sier Klippen.

FAKTA:

  • Norengros er en kjede som eies av 13 enkeltstående selskaper.
  • Norengros Kjosavik er den største leverandøren av forbruksvarer til bedrifter i Rogaland.
  • Hovedkontoret ligger på Forus hvor der er et sentral-lager på 20 000 kvadratmeter.
  • Norengros Kjosavik består av seks butikker og en helsebutikk.

Bildetekst hovedbilde: Butikkleder Ståle Klippen i Norengros Kjosavik og butikksjef Anne Reidun Bilstad kan glede seg over en flott vekst etter at de åpnet ny butikk på Bryne. Kontorstoler er en av de varegruppene som har fin økning.