- Yrke/tittel: Kommunikasjonsrådgiver
- Navn: Arild Vik
- Alder: 44
- Arbeidssted: Skarp reklamebyrå
- Hvorfor ble du kommunikasjonsrådgiver?
Jeg tok journalistutdannelse, og startet mitt arbeid i reklamebransjen med tekst, foto og film. Jeg har et ønske om å jobbe med kommunikasjon og hjelpe bedrifter til å nå ut til kunder med sin historie – på en riktig og god måte.
- Hvilken utdannelse kreves?
I et reklamebyrå jobber både grafikere, tekstforfattere, rådgivere, webdesignere med flere. En kommunikasjonsrådgiver har ofte bakgrunn fra journalistutdanning eller annen høgskoleutdanning innen kommunikasjon. Høgskolen Kristiana i Oslo har flere fag som retter seg dirkete mot arbeid i reklamebyrå.
- Hva er dine ansvarsområder og arbeidsoppgaver?
Jeg har ansvar for salg og oppfølging av kunder. I tillegg jobber jeg mye med tekst, foto og film. I disse oppgavene ligger det også arbeid med web og sosiale medier.
- Hvilke utviklingsmuligheter mener du å ha i stillingen?
Som rådgiver i et reklamebyrå har du mulighet til å forme din hverdag. Det er stor forskjell på hvordan rådgivere jobber, og arbeidsoppgavene blir tilpasset kompetanse og interesser.
- Hvilke egenskaper synes du er viktig å ha i din jobb?
For å lykkes som rådgiver må du ha arbeidslyst, interesse for faget og stor gjennomføringsevne.
- Hvordan er arbeidstiden?
En vanlig dag hos oss i Skarp er 08-16, men i perioder med mye arbeid blir det noe overtidsjobbing.
- Hva er det beste med jobben?
Jeg trives veldig godt med variasjonen i jobben. De beste dagene er når en får jobbe med kunder slik at de opplever at kommunikasjonsarbeidet gir utslag i synlighet og salg, og at kunden får igjen for investerte penger.
- Hva ville du valgt dersom du skulle hatt et annet yrke?
Usikker. Jeg er svært fornøyd med å jobbe som rådgiver i Skarp.
- Noe du gleder deg til i jobben framover?
Vi har nettopp fått nye kontorer i Sandnes sentrum, og det fungerer veldig bra. I tillegg har vi fått flere nye og spennende kunder. I vår skal jeg jobbe med flere viktige oppgaver med eksisterende kunder. Oppsummert: Det er lett å fylle dagene med spennende oppgaver denne våren.