Min jobb: Arild Vik

204
  • Yrke/tittel: Kommunikasjonsrådgiver
  • Navn: Arild Vik
  • Alder: 44
  • Arbeidssted: Skarp reklamebyrå
  • Hvorfor ble du kommunikasjonsrådgiver?

Jeg tok journalistutdannelse, og startet mitt arbeid i reklamebransjen med tekst, foto og film. Jeg har et ønske om å jobbe med kommunikasjon og hjelpe bedrifter til å nå ut til kunder med sin historie – på en riktig og god måte.

  • Hvilken utdannelse kreves?

I et reklamebyrå jobber både grafikere, tekstforfattere, rådgivere, webdesignere med flere. En kommunikasjonsrådgiver har ofte bakgrunn fra journalistutdanning eller annen høgskoleutdanning innen kommunikasjon. Høgskolen Kristiana i Oslo har flere fag som retter seg dirkete mot arbeid i reklamebyrå.

  • Hva er dine ansvarsområder og arbeidsoppgaver?

Jeg har ansvar for salg og oppfølging av kunder. I tillegg jobber jeg mye med tekst, foto og film. I disse oppgavene ligger det også arbeid med web og sosiale medier.

  • Hvilke utviklingsmuligheter mener du å ha i stillingen?

Som rådgiver i et reklamebyrå har du mulighet til å forme din hverdag. Det er stor forskjell på hvordan rådgivere jobber, og arbeidsoppgavene blir tilpasset kompetanse og interesser.

  • Hvilke egenskaper synes du er viktig å ha i din jobb?

For å lykkes som rådgiver må du ha arbeidslyst, interesse for faget og stor gjennomføringsevne.

  • Hvordan er arbeidstiden?

En vanlig dag hos oss i Skarp er 08-16, men i perioder med mye arbeid blir det noe overtidsjobbing.

  • Hva er det beste med jobben?

Jeg trives veldig godt med variasjonen i jobben. De beste dagene er når en får jobbe med kunder slik at de opplever at kommunikasjonsarbeidet gir utslag i synlighet og salg, og at kunden får igjen for investerte penger.

  • Hva ville du valgt dersom du skulle hatt et annet yrke?

Usikker. Jeg er svært fornøyd med å jobbe som rådgiver i Skarp.

  • Noe du gleder deg til i jobben framover?

Vi har nettopp fått nye kontorer i Sandnes sentrum, og det fungerer veldig bra. I tillegg har vi fått flere nye og spennende kunder. I vår skal jeg jobbe med flere viktige oppgaver med eksisterende kunder. Oppsummert: Det er lett å fylle dagene med spennende oppgaver denne våren.