Litt galskap, litt lek og masse kreativitet

– Sammen med kundene skal vi skape glød, smiler daglig leder Atle Jerstad i reklamebyrået Glødefisk. Det gikk også ut over kontorlokalet.

Nå er det snart 10 år siden Atle Jerstad, Steven Goldfine og Svein Hestvaag startet opp det kreative byrået Glødefisk som skulle fenge kunder fra Randaberg i nord til Egersund i sør.

– Hvordan har det gått?

– Det har gått bra. Vi har hatt et par tunge år vi også, men stort sett har vi hatt til salt i såret, ler Jerstad.

Byrået er kjent for sine originale løsninger.

– Hvordan fant dere på navnet Glødefisk?

– Vi kunne jo kalt oss Jæren reklamebyrå, men du verden så kjedelig. Vi ønsket å skape glød sammen med kundene våre, våge litt og skape engasjement. To av oss var laksefiskere, og fisk er et gammelt symbol på fertilitet og kreativitet. Å sette sammen kjente ting på nye måter, det skaper oppmerksomhet. Dermed ble det Glødefisk.

Gir gass på kontoret

Når du kjører gjennom Bryne på riksvei 506 kan du kikke inn i kontorlokalet til Glødefisk. Her står det «Gi gass» med store bokstaver på veggen og om natten er det til og med opplyst.

– Dersom en tenker seg om for mye, dreper en ofte ideen. Og så handler det også om å være på offensiven som bedrift, forteller Jerstad.

Det forbipasserende ikke vet er at på gulvet nedenfor så er det montert en racerbilbane.

– Bilbanen er det beste HMS-tiltaket vi har gjort. Den kjører jeg, Per og Markus nesten hver dag etter lunsj. Da er det mye hyl og latter. Lek og kreativitet henger sammen, smiler Jerstad.

På veggen i lunsjrommet er det malt en stor dinosaur sammen med ordet «Våg».  I det felles arbeidsrommet står det «Fengende fortellinger flytter fjell» og «Lag litt rabalder hver dag». «Alt henger sammen med alt» pryder gang-veggen, og i det kreative rommet er det skrevet «Kreativitet er intelligens som har det gøy».

Annerledeslandet

– Kundene skal oppleve noe annerledes når de kommer inn her, at det er kult her. Alt vi gjør her er kreativt og omgivelsene bygger forventninger. Ordene på veggen er noe vi må minne oss selv på.

I det kreative rommet har de kledd den ene veggen med kunstgress.

– Her kan du møte veggen og bite i gresset samtidig, forteller Jerstad, og legger til at mye har en humoristisk vri.

– Dere er kjent for mye humor i egen profilering, men også i profilering dere lager for kunder. Er humor viktig for dere i arbeidet?

– Humor er viktig, men ikke avgjørende. Det er litt vanskelig med humor i reklame for det kan fort bli platt, sier Jerstad.

– Men vi får god respons på at vi lager reklame tuftet på gode sterke ideer, gode dramatiseringer og får til en snert. At folk opplever oss som kreative og morsomme, det synes vi er stas, sier Jerstad.

Bildetekst hovedbilde Fra v. Markus Zeeh driver sitt eget webselskap og jobber tett med Katrine Fredriksen, Steven Goldfine og Atle Jerstad i Glødefisk. Per Andersen var ute og glødet da bildet ble tatt.