Landet midt i strømmen av ungdommer

De nye lokalene til Bryne Trafikkskole ligger midt i løypa der hundrevis av ungdommer går hver dag når de skal til og fra Bryne vgs. Godt rykte og økt synlighet har gjort at kjørelærer Gaute Sandanger nå må ta i bruk kvelder og lørdager for å slippe å si nei til lærevillige ungdommer.

Gaute Sandanger er andre generasjons kjørelærer på Bryne. Faren, Eirik Sandanger startet Bryne Trafikkskole sammen med Leif Ørland tidlig på 80-tallet.

I 2001 begynte Gaute i farens firma som da het Bryne Trafikkopplæring.

– Da far begynte å trappe ned fant vi ut at det var best at jeg startet opp eget firma i stedet for å ta over hans, forteller Sandanger som i 2011 startet firmaet som personlig selskap. Nå har han registrert det som aksjeselskap.

Han har to ansatte, en kontormedarbeider og en kjørelærer.

God synlighet gav flere oppdrag

Bryne trafikkopplæring og Bryne Trafikkskole har i 32 år hatt kontorer i Hetlandsgata 20. Nå skal bygget selges. Derfor valgte Gaute å flytte trafikkskolen i august.

Han landet på de tidligere lokalene til Netprint i 1. etasje i Høghuset. Det har vist seg å være et godt valg. Utenfor vinduene passerer nemlig 100-vis av ungdommer til og fra Bryne vgs. hver dag, noe som har resultert i økende oppdragsmengde.

– Jeg liker ikke å si nei til ungdommer som ønsker trafikkopplæring. Derfor har det blitt mye jobbing for meg, sier den rutinerte kjøreskolelæreren.

Han har måttet ta i bruk kvelder og lørdager for å få unna alle oppdragene.

Jakter ny kjørelærer

Nå søker han etter en kjørelærer til. Foreløpig har han lagt ut stillingsannonse på sosiale medier, men med liten respons.

– Det er vanskelig å få tak i kjørelærere som er fra Jæren. Det er godt med arbeid for de fleste trafikkskoler nå for tiden. Mange prøver å ta igjen etterslepet fra da det stanset opp i vår. I tillegg er det flere, både unge og voksne, som nå bruker penger på å ta bil- og motorsykkel-lappen, penger som tidligere ble brukt på feriereiser.

– Hva kreves for å bli kjørelærer?

– Det er to år på universitetsnivå. Utdanningen er på universitetene i Stjørdal og Oslo.

– Du må vel ha gode nerver for å være kjørelærer?

– Til å begynne med er en nok litt anspent. Men det går over. Personlig så synes jeg det er kjempekjekt å jobbe med ungdom.

Kjøreopplæring i trinn

I dag må en gjennomsnittselev regne med å bruke rundt 25-30 timer på kjøreopplæringen. Det koster cirka 20-25 000 kroner.

– Kjøreopplæringen er delt opp i fire trinn. Først er det trafikalt grunnkurs før en kan begynne å øvelseskjøre. Andre trinn består i å kontrollere bilen, rygge, sjekke dekk og liknende. De som har tatt traktorlappen og kjørt en del traktor bruker ikke så mange timer på dette trinnet.

– I trinn 3 må en beherske trafikkbildet godt, gjennomgå et sikkerhetskurs på bane med mer. I trinn 4 skal en ut på to lange kjøreturer.

– Er det vanskeligere i dag å få lappen enn tidligere?

– Trafikkbildet er mer komplisert i dag enn før. Før i tiden var det helst bare trafikkskolene som var ute og kjørte i byen midt på dagen. Nå er det mye trafikk hele tiden, sier Sandanger.

Bildetekst hovedbilde: Gaute Sandanger i Bryne Trafikkskole har flyttet kontoret til første etasje i Høghuset. Økt oppdragsmengde gjør at han nå søker etter en ny kjøreskolelærer.