Internasjonal interesse for møbler fra Eikund

Sammen med to kompanjonger har Jørgen Tengesdal gravd fram norsk møbeldesign fra 50- og 60-tallet. Det har gitt en fantastisk respons fra møbelforhandlere og interiørjournalister over hele verden.

– Kjenn hvor god stolen er å sitte i, smiler Jørgen Tengesdal.

Han er daglig leder i fabrikken om holder til inn en smal gårdsvei og ute på en mark ved Hellvik.

Vi har slått oss ned i det som er kombinert showrom og kontor ved et bord snekret på huset og med ulike norske klassiske designstoler inntil.

Det er lite fancy over lokalet som er et lite konglomerat av et bygg. Det huser et høvleri og inntil nylig en bedrift som produserte trapper.

Hit tar den tidligere fotballspilleren gjerne med seg kunder fra hele verden.

– En kunde fra Australia var her en liten uke, forteller Tengesdal som absolutt ikke er beskjeden på lokalenes vegne. Fabrikken skiller seg ut med sin landlige beliggenhet, langt fra tette industri-felt. Her blir de inntil videre, og kanskje enda lenger.

Det er ikke lokalene som setter begrensninger i produksjonen, men det å få tak i gode folk til arbeidet. Møbelproduksjonen er nemlig i hovedsak godt håndverk.

Det er noe avslappet og morsomt over det hele. Men Tengesdal understreker at det også er mye arbeid og lange dager som ligger bak suksessen de opplever. Omsetningen har doblet seg hvert år siden starten, utenom i korona-året 2020. For inneværende år er målsetningen å runde 17 millioner og få grønne tall i regnskapet. Året har begynt godt i så måte.

En del av produksjonen har de satt ut til en stor møbelfabrikk i Danmark. Dette for å kunne møte den store etterspørselen. Ved fabrikken på Hellvik er de seks fast ansatte og 1-2 innleide.

En stor kontrakt på 330 stoler til Choice hotellet At Six i Stockholm ble viktig i oppstartfasen til Eikund og satte fart på produksjonen. Og det er kunder som hoteller, restauranter og næringsbygg som foreløpig er de viktigste for Eikund AS, forteller Tengesdal.

På skattejakt etter tegninger

På den siste møbelmessa Eikund-representantene var på fikk de forespørsler fra russiske, japanske og australske møbelforhandlere. Nå gjelder det bare å sile ut hvem de skal velge å jobbe videre med.

– Hvor kom ideen fra til å starte med dette?

– I Danmark har de lenge hatt suksess med å ta fram igjen og produsere gamle designmøbler. Frode Tingbø som jeg gikk i klassen med på grunnskolen driver et møbelsnekkeri der han produserer premium-kjøkken og garderober. Gjennom arbeidet sitt ble han kjent med Morten Hippe fra Asker. I 2015 begynte vi å snakke om å prøve å få rettighetene til kjente norske designklassikere. Etter hvert måtte vi ta en beslutning om vi skulle realisere planene. I 2016 registrerte vi firmaet og så begynte vi å lete etter originaltegninger.

– Var det lett å få tak i tegningene og få rettighetene?

– Det er enten familien eller designstudioet som eier rettighetene. Rettighetsinnehaverne har opphavsrett i 70 år. Vi gikk på skattejakt og alle vi møtte var stolte og glade over at vi ville se på de gamle verkene til fedrene deres på ny, og vi fikk lov til å bruke originaltegningene. Tilbake får de 2-5 prosent royalties for hvert produkt vi selger.

– Hvordan havnet dere på en mark ved Hellvik?

– Det var litt tilfeldig. Men det står en veldig dyr CNC-maskin her som er for bruk i møbelproduksjon. Den fikk vi leie. Det betydde mye.

– Vi har 40-60 tegninger som ligger klar i skuffen, sier Jørgen Tengesdal.

Et nytt produkt hvert år

I dag har det 10 ulike produkter de produserer. Det er spisestuestoler, loungestoler og bord. Men Tengesdal utelukker ikke at det kan komme hyller og skatoll også etter hvert.

Målet er å lansere ett nytt produkt hvert år.

– Vi har 40-60 tegninger som ligger klar i skuffen, smiler Tengesdal.

Strategien er at de mest unike produktene skal lages i lokalene på Hellvik. Og veien er kort fra at produktet blir valgt ut til det blir satt i produksjon.

Stolen «Krysset» som de er mest kjent for koster nesten 30 000 kroner.

– Prismessig ligger dere ganske høyt?

– Ja, men du kjøper gjerne tre IKEA-stoler den tiden du har en slik stol vi produserer. Og da blir den ikke så mye dyrere. I tillegg går den gjerne i arv. Da blir miljøregnskapet også bra, poengterer Tengesdal.

Bildetekst hovedbilde: – På femti- og sekstitallet var designerne levende opptatt av komfort og estetikk, forteller Jørgen Tengesdal entusiastisk. Her ved tegningene til Eikund mest kjente produkt og bestselger, loungestolen «Krysset» designet av Fredrik A. Kaysers i 1955. Den ble opprinnelig laget i teak som mye av møblene på den tiden. Nå blir den produsert i eik.