Kjenner du at det begynner å hope seg opp av stress og relasjonsproblemer. Da tilbyr Ingbjørg en spasertur og et lyttende øre.

Rett før jul tok Ingbjørg steget fullt ut og etablerte Ingbjørgs Pusterom på Bryne. Her tilbyr hun mental trening via Mindfullness og pusteterapi. Et nytt tilbud er også det som kalles Walk & Talk.

– Det er ofte lettere å snakke når en er ute og går istedenfor å sitte på et kontor overfor hverandre, ansikt mot ansikt. Bevegelse stimulerer nervecellene og gjør at vi tenker klarere. Å gå ute i naturen bidrar til at vi ser ting i nytt lys og tenker på nye måter, forklarer Ingbjørg.

Hun tar gjerne med seg te eller kaffe og sitteunderlag slik at de kan slå seg ned på en benk eller ved et bord.

– En spasertur ute i det fri, sammen med et trent og lyttende øre, kan bidra til at uroen i kroppen forsvinner eller at søvnen blir bedre, og at en kortere eller lengre sykemelding kan unngås, sier Ingbjørg.

Turområdene som brukes er Frøylandsvatnet, Njåskogen, Vagleskogen eller andre steder som kunden selv ønsker.

Ingbjørg har drevet med pusteterapi siden 2008.

– Vondt i akslene, stress og spenninger i muskulaturen kan være resultat av at vi ikke puster skikkelig og ikke får nok oksygen inn i blodet. Vi puster korte pust og glemmer rett og slett å puste skikkelig fordi vi har det for travelt, sier hun.

I pusterommet kan du gjenopprette forbindelsen mellom hode og kropp, ved hjelp av oppmerksomhet og pust.

– Har du et tips til en pusteøvelse vi kan gjøre selv?

– Sitt i en behagelig stol. Senk skuldrene. Lukk gjerne øynene. Pust 10 ganger. Tell til 5 på innpust og tell til 9 på utpust. Når du puster inn drar du oksygen ned i lungene. På utpust fjerner du overskudd av karbondioksid og andre avfallsstoffer. Fra lungene tas oksygenet opp i blodet og transporteres rundt i kroppen.

Bildetekst hovedbilde: Sliter du med stress og relasjonsproblemer kan det være godt å ha noen å prate med. Ingbjørg tilbyr en ny tjeneste på Bryne, en gåtur og et lyttende øre.