Fra frisør til suksess med klær

Etter 14 år som frisør fikk Nina Lea lyst å gjøre noe nytt. Nå driver hun to motebutikker i Jærhagen som gjør det godt, Spotlight og Youth.

– Jeg elsker mote og hår, er impulsiv og liker å våge. Da jeg fikk tilbudet om å kjøpe klesbutikken i andre etasje på Jærhagen tenkte jeg at: går det ikke, så går det ikke, smiler Nina Lea.

Hun hadde allerede skifte ut saks og kam med stillingen som daglig leder i klesbutikken Wagner som ligger i første etasje i Jærhagen.

Nå har det gått 10 år siden hun kjøpte motebutikken som var til salgs i andre etasje og døpte den om til Spotlight.

Hun hadde ingen planer om å starte en butikk til. Men da hun ble utfordret av senterlederen tok hun sjansen på å starte motebutikken Youth i januar 2019.

Youth er som navnet sier mer beregnet på unge mote- og merkebevisste jenter. Ungdommene er mer merkebevisste. Dermed er det også litt dyrere klær der.

– Dere er ikke i noen kjede. Hvordan går det?

– Det er fantastisk å ikke være i en kjede. Da kan vi bestille det vi selv liker, og det er som regel det som selger best. Nå er det tre generasjoner som er kunder her i Spotlight og de kan finne klær i alle fasonger. Prismessig så vil jeg si at vi er en midt på treet butikk. I Youth får vi stadig nye faste kunder.

Sosiale medier er viktig

To ganger i året er de ute på messer for å se på klær og nye trender. Nesten hver dag kommer det inn leveranser med nye varer til butikken.

– Hvor mye betyr det at dere er aktive på sosiale medier for omsetningen?

– Det er alfa og omega. Vi benytter oss mest av Instagram og så deler vi det på Facebook. I tillegg bytter vi mye klær på utstillingsdokkene. Folk må oppleve at det stadig skjer noe nytt i butikken, sier butikksjef Åshild Sele Kvia.

Hun og de andre ansatte står selv modell på bildene.

– Har dere vurder å opprette nettbutikk?

– Ja, vi har vurdert det og fått noen tilbud. I tilfelle blir det en nettbutikk for begge butikkene. Men vi opplever også nå at folk langveisfra bestiller klær utfra bildene som vi legger ut på nettet som vi må sende til dem.

God start

De første årene med Spotlight gikk det så godt at de opplevde de å bli kåret til en gasellebedrift.

– Arbeidet med butikken har stort sett gått av seg selv. Men det var tøft i en periode i vår da pandemien stengte Norge ned. Noen uker var alle permittert.  Så kom vi gradvis i gang igjen. Noen kunder bestilte time i butikken, så vi åpnet spesielt for dem. I tillegg kjørte vi rundt og leverte klær på dørene til folk som bestilte via telefon eller mail. Det er ikke tvil om at noen handlet av oss for å være greie. Vi har opplevd at folk slår ring om de lokale butikkene og er veldig lojale, sier de to som også mener de har godt av å kjenne på litt motgangen de har fått dette året og lært av den.

Tallene i regnskapet ser ikke så galne ut til tross for pandemien. Med en god julehandel ser de muligheten for å slå fjorårets omsetning.

Spotlight har cirka tre årsverk fordelt på sju ansatte. Youth har 1,5 årsverk.

– Hvordan er det å drive butikk på Jærhagen?

– Vi har et utrolig godt miljø her på senteret og vi stortrives her, sier de to.

Bildetekst hovedbilde: Butikksjef Åshild Kvia Sele og daglig leder Nina Lea opplever at folk setter pris på og er lojale mot de lokale butikkene. Derfor har året gått bedre enn forventet under den spesielle situasjonen vi opplever.