Elsker fine ting

Joda, jeg er nok en nerd på dette og har den perfekte jobben, ler Mari Bjørnevik-Larsen. Hun driver Brynes eldste butikk, brudesalongen Maria Schei, som nettopp har rundet 80 år.

Etter et lite pusterom i vår da Norge stengte ned, har det vært full fart på symaskinen til Mari Bjørnevik-Larsen. Hun arbeider med å finne, selge og tilpasse brudekjoler til bruder i hele distriktet. Ja, ikke bare her i distriktet. Mari har kunder fra hele Sør-Norge.

– Jeg blir ikke rik på dette. Men å kunne gjøre det jeg elsker og ta ut vanlig lønn er helt fantastisk, smiler hun.

Bortsett fra en periode i Hognestadveien har tekstilforretningen holdt til i Storgata i alle år. Den er hverken prangende eller stor, men akkurat passe til å vise frem og prøve brudekjoler. Åpningstidene er etter avtale.

Etter å ha vært en tekstilforretning med litt av hvert, har Maria Schei blitt en spesialforretning i brudekjoler og litt brudepynt.

– Jeg har vært med og hjulpet til i butikken siden jeg var liten. Da jeg fikk muligheten til å overta butikken i 2010 fra mormor var jeg ikke i tvil, forteller Mari.

Hun er utdannet kjoledesigner ved ESMOD, den internasjonale motefagskolen i Oslo. Siste del av utdanningen tok hun i Paris. Og helt siden skoleslutt i 2001 har hun sydd brudekjoler.

Unike kjoler

Bjørnevik-Larsen reiser mye rundt om i Europa på bryllupsmesser for å plukke ut de kjolene hun skal kjøpe inn. Det er noe av det kjekkeste hun vet. Og det er sjelden at hun tar inn to kjoler som er like.

– Jeg er litt kresen og må kunne stå for det jeg selger. Stoffet må være lydløst og av god kvalitet. Og jeg må se og kjenne på kjolene først før jeg kjøper de inn. Og så liker jeg at hver brud blir unik. Derfor kjøper jeg sjelden inn like kjoler.

Bordet er fullt av takkekort fra fornøyde kunder. Jungeltelegrafen er brudesalongen på Bryne sin beste markedsføringskanal.

Jevn økning og godt år

I de senere år har butikken hatt en jevn og fin økning.

– Hvordan har det gått i år?

– Jeg var litt skeptisk da Norge stengte ned og det kom inn noen avbestillinger. Men så tok det seg opp igjen.  Og nå, når en ikke kan ha så store bryllupsfester, og sparer penger på det, så bruker bruden gjerne mer penger på brudekjolen.

– Hva koster en brudekjole hos deg?

– Prisen ligger mellom 12 og 70 000 kroner. Men de fleste velger en kjole til rundt 15-26 tusen.

– Ser du hvilken kjole kunden passer med en gang den kommer i butikken?

– Ofte gjør jeg det. Men det er viktig at bruden får prøve seg fram og finne en selv. Noen har lyst å prøve alt, smiler Mari.

Gode tilbakemeldinger

– Hva er kjoletrenden for tiden?

– Det er mye glitter, royalt stil og gjerne med inspirasjon fra gamle dager i nye stoffer.

Mari bruker lite penger på markedsføring. Jungeltelegrafen, innlegg på sosiale medier og deltakelse på messer er nok.

– Jeg får heldigvis mange gode tilbakemeldinger. Det er den beste markedsføringen min, smiler Mari.

– Selger du mye tilbehør?

– Nei, jeg liker best å sende de videre til en gullsmedforretning. Og så er det fint om de har noe gammelt å bruke.

– Nå er det 80 år siden butikken ble etablert og 10 år siden du overtok. Skal du gjøre noe spesielt i den anledning?

–Jeg hadde planer i vår, men så kom corona-pandemien og jeg måtte legge de på is. Jeg har noen ideer som jeg håper kan bli gjennomført i år, men det er jo ikke lett å planlegge i disse dager.

– Blir det mye helg og kveldsjobbing?

– Jeg har laget en syplass nær TV-en. Da kan jeg være sosial samtidig som jeg jobber. Men på lørdagskveldene tar jeg helt fri, smiler Mari.

Bildetekst hovedbilde: Det er fortsatt trendy å gifte seg i hvit brudekjole. Mari Bjørnevik-Larsen driver den eldste butikken i Bryne sentrum med entusiasme.