Elektriske tanker på Vigrestad

Ketil Stokkeland satser friskt på at Vigrestad skal bli sentrum for de som vil ha transportmidler på to hjul med elektrisk fremdrift.

Når Næring på Jæren er på besøk legger Ketil og tømmermann Ingar Auklend siste finpuss på det som blir et lyst og fint verksted og utstillingslokale tett ved Vigrestad sentrum. Her blir det god plass til motorsykler, scootere og el-sykler, alt med elektrisk fremdrift.

– Du skulle sett hvordan det så ut her før vi begynte, smiler Ketil. Han har brukt nær 500 000 kroner og mange, mange timer på oppussing. Tomta sentralt på Vigrestad var ikke billig. Derfor har han spart så mye som mulig på renoveringen.

Uansett, flott har det blitt og nå kan han for fullt fokusere på forretningen.

Ryddig, rent og fint har det blitt i verkstedbygget.

Landet til slutt på Vigrestad

Ketil er en mann med mange talenter og har gjort mye forskjellig, alt fra å jobbe som forkynner i Normisjon til å importere sportsbiler fra USA. Han er utdannet mekaniker og har blant annet skrudd både på lastebiler og personbiler hos Reime & Lode. Senere tok han Vinterlandbrukskulen og ble agronom. I 2001 forpaktet familien en gård på Vigrestad og Ketil ble bonde.

– Det var fem fantastiske år, mimrer han.

Etter hvert bygget han opp eget bruktbilfirma på svigerforeldrenes gård på Tjelta. Her gikk det i ombygging av varebiler til personbiler, import av SUV-er, elektriske biler og de siste årene med fokus på campingvogner og bybobiler. Men da fylkesmannen satte foten ned for fortsatt forretningsdrift på gården på Tjelta, flyttet Ketil virksomheten til Vigrestad og la om driften. Nå vil han satse for fullt på elektriske tohjulinger.

– Men er du ikke litt tidlig ute. Er markedet klar for elektrisk MC?

– Da jeg begynte å importere elektriske biler i 2012 var det også i startgropen. Vi opplevde en stor interesse og noen ganger stod folk i kø for å by på de elektriske bilene vi importerte.

– Jeg liker å være med i starten på noe nytt og har stor tro på at dette vil gå bra. Nå er vi den eneste MC-forhandleren i landet som kun satser på elektriske to-hjulinger. Elektrisk er fremtiden. Dette er kjempespennende, sier han.

Zero motorsykler som produseres i USA er trolig verdens største elektriske motorsykkelprodusent, Niu scootere lages i Kina og Peugeot el-sykler er fransk. Alle merkene tas inn til landet av den velkjente importøren Erling Sande AS.

– Vi planlegger at Erling Sande kommer til Vigrestad med et eget roadshow til våren. Det blir stas, smiler Ketil.

Handler om innstilling og engasjement

– Men er ikke Vigrestad langt fra markedet?

– Jeg er så glad for at vi er på Vigrestad. Det er en fantastisk plass og vi skal sørge for at dette er den rette plassen.
– Det handler ikke om plassen når vi skal lykkes. Det handler om innstilling og engasjement, mener Ketil som vil reise rundt med en stor henger fullpakket av utstyr og to-hjulinger som han vise fram på messer og motorsykkeltreff. Sønnen David på 16 er også litt med i driften av firmaet.

Målet til Ketil er å selge 20 enheter i 2020. Så må salget øke ytterligere for at forretningen skal gå i pluss. Litt inntekter vil han nok også få fra salg av campingvogner, bybobiler og personbiler. Men det er ikke der han har fokus nå, understreker han.

Den entusiastiske håbuen tatt flere kurs slik at han selv kan ta all reparasjon av elektriske to-hjulinger. Det har gjort at flere forhandlere i distriktet sender sine kjøretøy til Vigrestad når de trenger reparasjon.

– Vi har alt av feilsøkningsutstyr for elektriske kjøretøy, forteller han.

– Hvordan er det å kjøre elektrisk MC?

– Det er en helt spesiell og flott opplevelse. Mange fra den eldre garden vi møter på MC-treff er skeptiske, mens andre er nysgjerrige, synes det er kjempespennende og vil gjerne prøvekjøre. Mange blir positivt overrasket, sier han.

Bildetekst hovedbilde: Ketil Stokkeland har brukt mange timer på å sette i stand utstillingslokale og verksted for elektriske to-hjulinger ved Vigrestad sentrum. Nå er han klar til å satse for fullt på elektriske to-hjulinger.