Baby-tøflene satte fart i firmaet

Frida Wemberg og Frida Råberg har god grunn til å sette baby-tøflene i glass og ramme. Den enkle strikkeoppskriften til de små tøflene var det første som fikk skikkelig oppmerksomhet på Instagram-kontoen til det nystartede firmaet.

– Aller først, hvordan går det ett år etter oppstarten med Jord Clothing?

– Det går veldig bra. Vi kan endelig meddele at vi har inngått samarbeid med en stor garn-leverandør, House of Yarn og snart lanserer vi vår egen kolleksjon av garn. Dette gleder vi oss enormt til. I tillegg har vi utviklet og designet en egen kles-kolleksjon til barn. Denne kolleksjonen har vi jobbet med i over et år. Klærne er produsert på en nøye utvalgt fabrikk i Portugal, forteller de to entusiastisk.

Kontorplass har de også fått hos leverandøren som holder til på Bryne og er en del av Martinsen-konsernet.

I løpet av høsten regner de også med å ansette sin første medarbeider. Og de har stor tro på at firmaet etter hvert skal vokse i omsetning og antall ansatte.

– Vi har store ambisjoner på vegne av firmaet begge to, understreker de.

Mye til felles

Frida Råberg er den med mest strikkeerfaring og har tidligere jobbet i strikkebutikken Idestova på Bryne. Frida Wemberg er den som ser mulighetene og har de crazy ideene som resulterer i å bygge opp firmaet. Kjemien mellom de to småbarnsmødrene er topp. Det går nesten ikke en dag uten at de snakker sammen.

Det er så mye de har felles. Samme fornavn og deler av etternavnet, samme årsak til at de havnet på Jæren, kjærligheten, og barn på samme alder som gikk i samme barnehage. Og så bor de kun et steinkast fra hverandre.

– Det er flere som trodde at det bare var en gimmik at vi hadde samme fornavn, ler de to.

Å drive firmaet har blitt en livsstil og familie og venner er innstilt på at jobben med det har høy prioritet. Foreløpig tar de ikke ut lønn, all fortjenesten investeres i firmaet.

– Selv om det er travelt så setter vi pris på denne situasjonen og ville ikke vært den foruten, sier de to.

Gode venner og korona

Kort fortalt kom firmaet i stand slik: Vennskapet mellom de to utviklet seg under koronapandemien og de brukt mye tid sammen, i samme kohort, ofte på tur med barna. Begge var sultne på å starte opp noe for seg selv og så begynte de å bygge på hverandres ideer.

De hadde ingen erfaring med å starte bedrift da de satte i gang, så læringskurven har vært bratt. God hjelp har de hatt av kontakten med Innovasjon Norge.

– Det finnes et hav av strikke-kontoer på Instagram. Hvorfor har dere hatt suksess?

– Vi har vunnet fram gjennom å ha en tydelig visjon, en ren linje i alle kanaler og vært tydelige på hva vi satser på, sier Wemberg og legger til at de holder tett kontakt med sine følgere når de skal gå i gang med å utvikle nye ting.

– Og så spør vi etter modeller på kontoen vår. Det får vi god respons på.

Aktiviteten på Instagram var nok årsaken til at det britiske motemagasinet Vogue UK oppdaget Jord Clothing. Her har de fått muligheten til å skrive om sitt klesmerke i tre utgaver.

– Det var veldig kjekt og en stor annerkjennelse at vi får bidra der, sier Råberg.

Oppskrifter og klær

– Vi har jobbet med å bygge opp en troverdig merkevare. Gjennom å basere oss på framtidens kunder, for hvem er de egentlig og hva forventer de? Det er ikke et lett spørsmål i utgangspunktet. Men om en holder dialogen med et stadig voksende publikum finner en svaret, sier Wemberg.

Konseptet er å selge oppskrifter på basisklær til barn i alderen null til syv år i klassiske duse og rolige jordfarger som ikke baserer seg på mote, men er tidløse og dermed kan gå i arv. Gutter og jenter kan bruke de samme klærne.

– For eksempel har vi designet plaggene med ekstra lange ermer slik at en kan brette ermene og tilpasse plagget til størrelsen. Bort med bruk og kast, la plaggene vare lenge, sier Råberg.

Garnet til Jord Clothing kommer snart ut hos faghandlere rundt om i hele landet.

Bildetekst hovedbilde: Frida Wemberg og Frida Råberg har fått god respons på bedrifts-ideen sin, strikkede basiskær for småbarn i jordfarger.